Jumaat, 4 Julai 2008

Jangan Kau Tarik Nikmat itu Ya Allah

malam semalam...


seusai dari berhalaqah di UIA pj...saya terus pulang ke rumah ( sebelum tu pi hantar akh dhany di rumahnya di C8 taman Melawati). sesampai saya di rumah, soddiqa atau iqa ( nama manja nya di rumah ) terus terlelap akibat kepenatan yang tidak terhingga, maklum lah...beliau pun ada halaqah tadi...cuma beliau hadir halaqah...dan saya baawak halaqah...


selepas mandi...saya terus terlelap dgn penuh kepenatan...tup! tup! tup! eh..dah pagi dah...ya Allah...aku lewat nak solat subuh ni...lewat 45 minit dari waktu azan subuh...sempat lagi ke berjemaah di surau atau masjid...takpun...jemaah kat rumah dgn iqa aje lah...


tatkala mengambil wudu', jari telunjuk tangan kanan saya terasa pedih dan perit...bisa pun ada jugak..kenapa ni..air ni tajam ke? saya pun cuba check jari saya di dalam kegelapan( almaklum ler...lampu kat toilet tu tak ganti lagi...mentol terbakar )...lalu saya kecewa kerana tidak nampak apa2...cuma yg rasa adalah kesakitan...huh!! kecewa! kecewa!


seusai mengambil wudu', baru lah saya perasan yang jari saya tu LUKA rupanya, luka yang sangat kecil itu sangat sakit dan memedihkan...kebetulan kedudukannya betul2 di tempat yang paling penting...dalam erti kata yg lain, kalau nak menulis, memegang, menaip, makan dan sebagainya...mmg akan tersentuh dikawasan luka tu...hmmm...


saat itu....saya mula tersedar...bahawa sesunguhnya..baru SEDIKIT, SEKELUMIT, SECEBIS nikmat yg Allah tarik , tetapi saya sudah tidak mampu melakukan pelbagai kerja dgn sempurna dan cemerlang. bayangkan, nak click MOUSE komputer pun tak boleh, terpaksa guna jari tengah saya, rasa macam orang kurang upaya pula...namun itu lah hakikat nya..saya benar2 merasa bersyukur kepada Allah atas peringatan yg ddiberikan...


BARU SEDIKIT NIKMAT YANG ALLAH TARIK...KITA DAH TAK MAMPU NAK JADI MANUSIA SEMPURNA, BELUM LAGI ALLAH TARIK NIKMAT2 YANG LEBIH BESAR LAGI....


Ya Allah....jangan kau tarik nikmat itu ya Allah....

Tiada ulasan: