Khamis, 23 Oktober 2008

Dari DVD ke Lokasi.....( sang Murobbi )


Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi
Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi

Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu
Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu

Terik matahari
Tak surutkan langkahmu
Deru hujan badai
Tak lunturkan azzammu


asalamualikum wrt..

Lirik lagu di atas, merupakan sebahagian dari lirik lagu " sang Murobbi " nyanyian Izzatul Islam, alhamdulillah, seperti yang saya nyatakan di dalam tajuk entry saya kali ni, iaitu dari DVD ke lokasi. Actually pada 17 - 20 Okt 08 yang lepas saya telah berpeluang bersama 6 orang aktivis JIM ke Jakarta. Dan salah satu dari lokasi lawatan kami ialah Yayasan Islamic Center IQRO ( IQRO ).

IQRO merupakan sebuah sekolah di bawah PKS, dan ianya merupakan sekolah yang diasaskan dan diilhamkan serta dibuka oleh KH Rahmat Abdullah, yakni Sheikhut Tarbiyah. Saya seperti tidak percaya apabila berpeluang ke tapak sekolah IQRO yang diibaratkan seperti " tempat Buangan JIN " ( skrip dalam filem Sang Murobbi ).

sempat, saya bergambar di hadapan pintu masuk IQRO, kelihatan sekolah ini begitu GAH berada di tengah-tengah kawasan yang di diami oleh Ikhwah PKS ini.

ha....bagi mereka yang dah tengok Filem sang murobbi, cuba Teka, masa Slot mana adegan di tangga ini dirakam kan?

inilah dia rumah KH Rahmat Abdullah, bila tengok laman rumahnya, teringat adegan dalam filem tatkala dia sedang menyapu sampah di laman rumah ni.

dan ini pula kereta Sang Murabbi, tak sangka mmg ini adalah kereta milik beliau. Masa ni supir beliau sedang membasuh kereta beliau, kereta ni pun masuk dalam Filem tu tau.

begitulah sedikit pengalaman yang dapat saya kongsikan, mula2 teruja tengok dari DVD....tetiba Allah takdirkan saya ke LOKASI nya pula....


bai : diserang hebat di jakarta....nyamuk2 jakarta mmg nakal...

4 ulasan:

zakri berkata...

nyamuk yang nakal ke, anta yang nakal? tinggal bini jadi nakal dengan nyamuk kat jakarta ye? hehehe....nakal ni...

munawwar berkata...

fuyyoo..best giler..tempat2 bai posing sebijik mcm dalam citer sang murobbi..lepas ni bole la buat filem utk nta pulak..hehe

kakya berkata...

huhu..jelesnye kakya..dah rezeki bai..bila kakya nak gi sana pulak ye..

아마르 (AMMAR) berkata...

hehe, besnye dpt g iqro... rindu lax nk g sana, btw... jmpe pak andan?