Isnin, 21 Julai 2008

jangan kau tarik nikmat itu ya Allah ( 2 )


sepanjang perjalanan dari sungai petani ke Kuala lumpur...saya hanya mampu diam seribu bahasa...kebiasaanya saya akan menyanyi atau bergurau senda dgn isteri tersayang... tetap malam semalam, saya hanya mampu membisu tanpa kata, diam tanpa bicara, ibarat semut yang di pijak oleh manusia...sakit macam mana pun..ia tidak akan mamu mengeluarkan bunyi nya..
perjalanan yang mengambil masa selama 6 jam itu amat sunyi dan sepi...sodd sedang lena tidur di kerusi sebelah pemandu..ukhti damia juga sama...enak di buai mimpi di tempat duduk belakang unser yang kami pinjam..
apa sebenarnya yang berlaku...mengapa keadaan menjadi begitu..????
sebenarnya...sejak hari sabtu malam ahad yang lepas..Allah telah menguji saya...Allah telah benar2 menarik nikmat saya sekali lagi..kali ini nikmat Suara...akibat terlalu bersungguh di dalam menghayati slot yang dibawa dalam prgm baru2 ini..saya telah kehilangan suara... sehingga coretan ini di taip..saya masih lagu tidak mampu utk berbicara...terasa benar diri ini seperti org hilang upaya...terasa malu bila berhadapan dgn org lain...nasib baik ada isteri yang sangat memahami..yang setiasa membantu seadanya...
- bila ada orang yang menelefon...saya terpaksa memadamkannya, kerana saya mmg tdak mampu menjawab nya, dan saya akan hanya mengSMS nya...
- Bila ada orang ajak berbual, saya cuba juga utk membalas perbualan nya, tetapi apakan daya, hanya angin yang keluar dari mulut, tetapi bukan suara...
- semasa ingin mengisi minyak, petugas berwarganegara bangladesh itu tidak faham dgn permintaan saya, aduh!!! kebiasaanya kita yang tidak faham dgn bahasanya...
- tengah hari tadi, terdetik di hati utk beli nasi bungkus, tetapi apabila mengenagkan keadaandiri yang tidak mampu bersuara, saya batalkan niat saya...tidak dapat dibayangkan jika saya terpaksa menunjuk2 lauk yang saya inginkan tanpa bersuara..
- pagi tadi pergi menghanta unser ke CAR WASH...sekali lagi saya terpaksa menebal kan muka, berkomunikasi agai org bisu...alhamdulillah, mereka memahami kehendak saya..
- nasib baik tidak ada org yang minta saya jadi imam, tidak dapat dibayangkan bagaimana keadaanya...
- kasihan isteri saya, terpaksa menemani saya diam seribu bahasa..
- baru menerima SMS, minta saya hadir ke mesyuarat malam ini, aduh...bagaimana ya???
- malam esok, ada usrah bersama adik2 di Petaling jaya, rabu malam khamis pula usrah di Nilai, semuanya itu memerlukan suara....hmm..
begitulah keadaannnya apabila nikmat suara ditarik oleh Allah swt...baru sedikit nikmat yang Allah tarik..sudah terasa keperitanya...
Ya Allah...aku memohon kepadamu ya Allah...kau kembalikan lah nikmat itu semula ya Allah... aku ingin terus berbicara...aku ingin terus menyampaikan risalah Islam Mu ya Allah..
Ya ..Allah..jangan lah terus menarik nikmat itu ya Allah....
bai : ada sesiapa yang boleh bagi tips utk kembalikan suara...

1 ulasan:

[ Nazihah ] berkata...

mOGA Tabah Hati tak berBelah Bagi..