Isnin, 6 Disember 2010

::Maal Hijrah 1432 ::


Maal Hijrah 1432

Assalamulaikum wrt......

Alhamdulillahirrabbil ‘alamin, bersyukur kehadrat ilahi di atas segala rahmat dan hidayahnya, selawat dan salam buat Rasulullah saw, serta para sahabat, sanak saudara, tabi’ tabien. Bersyukur sekali lagi kepada rabbi jalil di atas segala kurniaan nikmat yang dipinjamkan kepada kita, Firman Allah swt di dalam surah as-sajdah ayat 9, “kemudian menyempurnakan dan meniup roh ( ciptaannya ke dalam tubuh ) dan dia menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati bagimu, tetapi sedikit sekali kamu bersyukur”. Semoga kita tidak tergolong di dalam orang yang tidak bersyukur dengan segala nikmat Allah swt.

Teman-teman sekalian,

Alhamdulillah, dalam beberapa hari lagi, kita bakal menyambut sambutan maal hijrah, yakni tahun baru mengikut kalendar islam, yakni kalendar yang seharusnya menjadi rujukan umat islam sekelian alam. Setelah hampir 1431 tahun rasulullah saw berhijrah dari mekah ke madinah, yang mana kesannya pernah meletakkan islam sebagai satu empayar dunia, meletakkan islam sebagai peneraju tamadun dunia, meletakkan islam sebagai ancaman bagi musuh-musuh islam. Namun begitu, selepas 1431 tahun berlalu, dewasa ini, kisah penghijrahan ini kian dilupakan, kejayaan demi kejayaan dalam episode penghijrahan ini kian dilupakan. Hingga akhirnya tahun demi tahun berlalu, sejarah ulung ini kian dilupakan.

Teman-teman sekalian,

Suka untuk saya mengingatkan kembali kepada teman-teman sekalian, agar terus menerus berazam dan berazam dan berazam untuk terus berhijrah, memperbaiki diri, berhijrah meningkatkan kualiti iamn kita, berhijrah memantapkan amal fardhu kita, berhijrah menaikkan nama islam, berhijrah meningkatkan kehidupan kita di dunia agar cemerlang di akhirat.

Teman-teman sekalian,

Ayuh kita renung kembali, bagaimana setahun yang berlalu, bagaimana sepaanjang siang, sepanjang malam di dalam tahun 1431 yang lalu, apa yang telah kita lakukan, apakah perubahan yang telah kita hijrahkan, apakah kita telah Berjaya mencapai KPI-KPI kita, atau tahun-tahun berlalu tanpa sebarang kejayaan dan peningkatan, jika begitulah keadaanya, maka kita bersama tergolong dalam orang yang celaka....

“ jika hari ini lebih teruk dari hari esok, maka celakalah kita”.....

Teman-teman sekalian,

Ayuh, kita renangi tahun baru 1432 ini telah perubahan yang lebih baik, kita renangi dengan azam yang lebih iltizam, kita renangi dengan usaha yang lebih berkuasa, kita renangi dengan kekuatan yang tidak berbelah bagi,

Agar tahun baru ini....kita tidak rugi lagi.......

Besok 1 Muharram.Sabda Nabi SAW yg brmaksud : “Puasa yg paling baik selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Muharram” (Riwayat Imam Muslim dr Abu Hurairah r.a.). Justeru, saya brharap agr dpatlh kita smua mengerjakan puasa sunat pada besok sebagai menyahut sruan Rasulullah SAW.Berdoalah untuk ksejahteraan diri sendiri, keluarga dan untuk rakyat Kelantan serta seluruh umat Islam agar sentiasa di bwh naungan Allah SWT.

Salam maal Hijrah buat semua.........


Alunan Firdausi Entertainment ( AFE )

1 ulasan:

Muhammad berkata...

Semoga kita semua terus berhijrah ke arah yang lebih baik, insya-Allah.. Dari segi ilmu, iman, amal, dan akhlak insya-Allah..

Ps. Artikel ini berada di tempat ke 625 dari 526 000 website-website yang menyebut Ma'al Hijrah (sumber:Google Search).. Ertinya 1 dalam 1000.. Hebat akhi..