Isnin, 6 Ogos 2007

AKU & ORANG TUA KU....

“ Anak ku sayang...

Dengarlah pesan ayah...

Dengar setiap masa... “

“ Anak ku kasih...

Dengarlah pesan ibu...

Lagu untuk mu...

„Bila kau dewasa...

kau kan berjaya...

Semoga Jadi Insan yang bertaqwa...

Sayang Ibu Mu, sayang ayahmu...

Semoga Hidup mu dipandang mulia... „


“Ayah Merasa bangga bila di hari tu...

Anak ku berbahagia....ha...ha... “

Teringat lagu ini yang sering dinyanyikan ayah semasa saya kecik-kecik dahulu....

KEMESRAAN TERJALIN....

Petang tadi saya jogging di Hutan Bandar Mutiara Rini...

Macam biasa lah..jogging sorang-sdorang...baru bole layan feeling beb!!

Than ternampak sepasang anak kecil bersama bapanya bermain layang-layang...

Mereka nampak mesra sekali....

Seringkali ayah nya menggunakan gaya bahasa kebudak-budak kan pabila bercakap dgn anak kecil nya itu...

Dari saiz badan dan suara, saya rasa anak kecil itu baru berusia hampir 3 tahun...

Tapi sangat bijak dan petah berkata-kata...

Kemudian terdengar suara si ayah....

Eee!!! Tingginya layang-layang syafik....( barangkali nama anak kecil itu syafik, saya bermonolog dalam diri )

Tinggi kan ayah! Tinggi kan! ( sahut si anak kecil...)

Laju nya ayah...kenapa dia terbang tinggi sangat?? ( tambah si anak kecil )

Kelihatan ayah hanya mampu tersenyum...

Barangkali tidak mampu untuk menjawab.....

Kemudian di peluk nya anak kecil itu...

Maka bergelak ketawa lah si anak dan si bapa....

“ yang pastinya...saya hanya mampu tersenyum dari jauh...”

di dalam hati. Saya bermonolog lagi...

” Beruntung nya anak kecil itu ”...

apakah kehidupan saya semasa kecil juga sedemikian rupa „ ?

AKU DAN DUNIA KECIKU....

Rasanya semasa usia seperti anak kecil tadi..

Saya hanya duduk di rumah bersama abg2 & kakak,....

Ayah mmg susah nak jumpa dia....

Mama pulak kerja ....erm! tapi alhamdulillah saya tidak menjadi anak terbiar...

Walaupun semasa usia seperti itu, hubungan saya dan ayah tidak semesra mereka yg di atas...tetapi saya tetap bersyukur dan berbanyak-banyak berterima kasih kepa aayah dan mam saya di atas didikan mereka yang unik...

Ayah banyak mengajar anak nya utk jadi orang yg berfikir...

Mami pulak tinggi ilmu psikologinya dalam mendidik kami adik beradik...

P\walaupun ayah jarang berada di rumah, namun bila ayah ada, kami jadi macam kawan ( bila usia dah besar )....Cuma kelemahan ayah ialah take for granted ttg pendidikan anak2 dia...Pernah sekali tu masa saya tingkatan lima ( nak ambil SPM )...

Ayah bertanya kepada saya....

“ kamu tingkatan berapa tahun ni? “,...hihi..

naik tergelak saya untuk jawab soalan ayah....

namun begitu...dia tetap ayah saya....

satu-satu nya ayah saya...

dan saya harus mnyanjungi nya...

saya harus menyayangi nya....


AYAH TIADA DUA...

Pesanan untuk adik2 dan sahabat2 di luar sana...

Sayangi lah kedua ibu bapa kita....

Ingat!!! Walau apa pun tindakan yg ibu ayah kita lakukan terhadap kita...

Percayalah!! Sesungguhnya dia sentiasa menyayangi kita....

Bai : Dah lebih sebulan tak jumpa mami dan ayah...

p/s = gambar pertama masa baby lagi...macam anak india kan...hihi

= gambar kedua masa darjah satu...hihi

Tiada ulasan: