Selasa, 27 Februari 2007

SEINTEAM HUBUNGAN : SEERAT UKHWAH...

1
2
3
4
5
6
78
" SeinTeam Hubungan : Seerat Ukhwah "


" Indahnya suasan, kita di hari ini ,
Ceria bersama, bermesra ,
Erat Silaturrahim,
Saling hormat menghormati,
Cetuskan, suasana Harmoni.... "


erm..alhamdulillah, sedikit ketenangan pabila terdengar bingkisan lagu jalinan nyanyian UNIC, terdeti di hati ini utk berkongsi sedikit ttg perjalanan program saya bermula dari hari jumaat ptg sehingga isnin pagi....

Pabila : Coretan Bermula


petang jumaat mggu lepas ( 23 Feb 07 ), saya sempat menyelesaikan tugasan minggu itu dan bergegas untuk ke UIAM, janjian bersama akhi danny pada jam 6.00pm harus saya tepati. muwassofat seorang Murabbi harus diamalkan, bukan sekadar di hafal semata-mata. Tetapi Allah lebih berhak menentukan segalanya, kerana Hujan turun petang itu.

Demi menjaga hati seorang sahabat, saya terus menelefon akhi danny demi menyatakan akan hambatan-hambatan pergerakan saya...alhamdulillah akhi danny sangat memahami...nikmat nya hidup bersama ikhwah adalah punyai sifat berlapang dada yang sangat dan patut di terapkan di sanubari semua insan...

tepat jam 6.00pm, hujan mula berhenti, tanpa membuang masa, saya terus ke motorsikal modenas Kriss 100cc milik saya, enjin dihidupkan dan dipanaskan, menurut sahabat-sahabat, adalah lebih baik jika dipanaskan dahulu enjin sebelum bergerak. aspek keselamatan perlu di utamakan. Kemudian saya mula bergerak setelah memastikan aspek keselamatan di utamakan, than baru kita bertawakal kepada Allah swt.

teringat kata2 seorang ustaz, " kita seharusnya berusaha dan berfikir dgn sebaiknya sebelum kita bertawakal kpda allah swt..." manusia terikat kepada " masa & tempat "..maybe boleh dibincangkan dalam topik seterusnya...

Perjalanan 45 minit dari Mines bussiness Park ke UIAM gombak, telah saya penuhi dengan bacaan mathurat dan berselawat ke atas nabi s.a.w...alhamdulillah tepat jam 6.50 pm saya telah tiba di mahallah ali UIAM Gombak. Setelah berjaya melepasi halangan pak guard di main enterance UIAM.


SEmalam Di UIAM Gombak...


Malam itu, saya sempat di bawa danny ke 2 cafe UIAM, dapat makan nasi dan makan kebab UIA, hajat utk makan Coney Dog terhalang coz of kehabisan...malam itu saya terserempak dgn akhi fadzil yang pernah saya temui semasa TAKDIR di fraser hill, hebatnya ukhwah kami.

selesai makan, kami ke tangga besar utk menjemput ikhwah dari pahang yg baru tiba, kami bawa mereka ke masjid utk menginap, tetiba di masjid, terserempak pula dgn sahabat2 QYC & Karisma UIA, Mojar, wawi & ramai lg. sempat berlawak dengan mereka...

malam itu, saya terlelap akibat terlalu keletihan...jam saat itu tepat jam 1.30am....ZZZzzzzzZZZZ


Muzakarah Ipt Nasional ( MIN 07 )

Muzakarah yang dijadualkan bermula 8.30 pagi telah tersasar ke jam 9.30pg, kerana hambatan-hambatan dari sahabat2 karisma selangor. Walaupun bagaimana pun prgram tetap berjalan lancar. Sedikit jadual MIN 07 baru ini...

9.30 am : majlis Perasmian pembukaan
- bacaan Al-quran
- ucapan Presiden ** ( akhi Amirul Letfee )
- Kudapan pagi. ( time utk berukhwah )

10.00am : Pembentangan SP KNL - Stratergic Goal KNL
- Banyak jugak input2 yang dapat difahhami dgn baik.
- Sesi soal jawab jugak berjalan dgn lancar.

12.40tgh : Perkongsian ttg Karisma Daerah hulu Langat.

1.00pm : Masa lunch ( Sesi Ukhwah lagi sambil bergambar....)
- Solat Dhuzhu Berjema'ah inshaAllah...

2.00pm : Perkongsian dari K-UTM ( K.I )
- Perkongsian dari KIG ( Karisma Fasilitator )

3.00pm : Ucapan Penutup dan sedikit Kesimpulan utk MIN'07....
3.45pm : pRogram tamat....
- masa utk bergambar puas2 ( InsHaAllah akan di upload di foto pages )
- Ana sempat muzakarah dgn wakil kelantan & KNL utk masalah K-Kelate.

alhamdulillah, untuk MIN 07 kali ni saya dapat menambah kenalan dari seluruh pelusuk semenanjung malaysia. Dan berjaya mengecohkan prgm macam biasa...kalau dah jumpa geng dari JOHOR, memang gamat lah prgm tu...sampai ada ikhwah tanya " macam ni ke tarbiyah di johor "....huhu


BERBINCANG SANTAI BERSAMA PIMPINAN LOKALITI....


So..malam tu, saya bersama Akhi Dhanny, Sofwan Resali, akhi Rizal & salahudin jaafar membuat beberapa perkongsian ttg lokaliti masing-masing. alhamdulillah banyak jugak perkara yang dapat di terjemahkan dengan baik.

dan perbincangan malam itu diserikan lagi dengan air assyir mangga serta sejenis makanan arab yg diberi nama ????. Kemudian kami mghantar akhi sofwan ke bilik adik nya yang kebetulan berdekatan dgn bilik akhi dhanny. Malam itu kami tido dgn nyenyak nyer....


REHLAH SUNGAI PISANG


esoknya, seawal 8.30pg kami telah mula beangkat ke sungai pisang, tetapi sempat bersarapan di sebuah pekan orang asli. Nasi lemak bersambalkan sotong menjadi agenda kami pg tu...menurut dhanny, kami terpaksa merentas onak dan duri seama 45 minit utk tiba ke lokasi, di tambah dgn hambatan2 dari sang PACAT durjana...

alhmadulillah, segala kenangan dan ukhwah bersama ikhwah UIA PJ menjadi satu detik yang menyenangkan untuk dikenang kembali..jazakallah dhanny d atas jemputan....peang itu kami pulang ke bilik dgn seribu kepuasan & keletihan...kami tertido....zzzzZZZZzzzz


TOT Deru DI AL-AMIN GOMBAK


Petang itu, kami sempat menjenguk sejenak ke prgm TOT Deru JIM, di situ saya jumpa pak anjang ( KRJ ), pak cik aiinol dan seorang brother K-Perak yg lama tak ketemu..( akhi Che Wan ), sempat jugak kami tatapi presentasi dan perkongsian yg ada...

saya sempat mengimbau kembali kenangan bersama che wan semasa MIN 2004 di P.Dickson... amat melucukan..hanya kami berdua dan allah swt yg mengetahuinya..


MALAM YG KEBINGUNGAN...


Selesai prgm, kami pun mengangkat kaki utk pulang, sempat singgah cafe ali utk makan nasi dan sebagainya. Malam itu dhanny ada halaqah dgn adik2 IIC, so saya tinggal seorang di bilik sambil stress dgn Presentasi Produk yang belum disentuh....

malam itu, assyir mangga sekai lagi menjadi santapan....


SEDIKIT PERKONGSIAN TTG GAMBAR DI ATAS...

  1. di sg Pisang bersama ikhwah UIA PJ...
  2. Bersama Che wan & Dhanny ketika TOT Deru JIM...
  3. Brtaaruf bersama Ikhwah UIA PJ...
  4. Sesi Perbincangan : dari kiri = Akh Rizal, Bai, Sofwan, Salahudin...dhanny ???
  5. Barisan peserta akhwat MIN 07...
  6. Kullu nafsin zaiqatul maut....
  7. Peserta ikhwah MIN 07
  8. Ikhwah UIA Gombak yg hebat2 belaka...eh!! macam Fahri jer tu....huhu
wassalam...


bai : Semasa blog ini di update, hati tak tenang, badan terasa sakit2, jiwa memberontak...tetapi masih mampu mengukir senyuman....




5 ulasan:

'Umayr SRA berkata...

Bai...
Mane Mr Pres? (gambar min ikhwah).

Heheh! Ops! Belakang pale enta!

Dude... Senyum sokmo! Ade budak Sri Lalang komen enta muka beriman! (agaknye ah enta, muke enta nampak paling beriman, heheh)

zakri berkata...

dahlah,,,semua tu ilusi je...mana ada...takde arr umayr...

hehehe..bai sebenarnya terkilan, tak dapat bergambar dengan akhawat tu...opppsss....terlepas...

B+a+i+e+L berkata...

salam...

to 'umayr = muka ana kalau sopan lagi bersusila mungkin...tapi kalau beriman tu rasanya org lain kot... maybe ubaidah@ubee kot...

or 'ammar ????huhuhu


to zakri = sesuka hati jer cakap ana nak bergambar dgn akhwat, kalau akhwat nak bergambar dgn ana mungkin....huhuhu...lawak jer...



bai : macam ni ker tarbiyah di johor...

Dhany SaLaFiaN berkata...

Assalamualaikum wbt...

Ish...ish...macam ni ke tarbiyah Johor...Haha...

Eh, banyaknya muka ana. Rasa macam bangga plak...

Nampaknya ana tak dapat turun Johor dlm masa t'dekat ni...Tak lama lagi exam...Tamat exam, insya Allah, PERANG PROGRAMMMM!!!

zakri berkata...

yeah, perang program..kalau nak g lah..

bai suka hati je taruk nama ana...hampeh..takpe, ana ingat, nanti ana masukkan nama anta dalam tong sampah..hahaha...sampai hati, memang, memang sampai hati pun..haha...

uuhh...sakit perut...